Taichung - Dag 13 - Tempels

6 mei 2018 - Taichung, Taiwan

Op de zondag van de tweede week zijn we naar Tempels geweest in Taichung. Helaas kon Molly niet mee vanwege extra werk. We gingen met Elain als eerste naar de Nan Tian Tempel, deze tempel had 6 etages en was iets over 40 jaar oud. Het was een prachtig versierd gebouw en het rook er heerlijk naar wierook. Elain vroeg of er iemand was die wat kon vertalen naar Engels, maar de persoon bleek op zondag niet aanwezig te zijn. Wel wilde een vrouw die bij de tempel werkte ons een zegen geven, we kregen een hanger met 5 linten en een plaatje eraan. Elain legde uit hoe we er een wens mee konden laten uitkomen. We gingen van de 6e etage naar beneden, er was namelijk een lift in de tempel. Het uitzicht bovenin was prachtig. (Zie foto's) Terwijl we naar beneden liepen met de trappen, legde Elain uit dat er voor elke verdieping een of meer goden zijn, en wat hun functie was.

De tweede tempel die we bezochten is de Le Cheng Tempel. Deze tempel is gebouwd ter ere van de godin Mazu, een belangrijke Chinese godin van de zee die onder veel andere namen bekend staat. De geschiedenis van deze tempel gaat terug tot rond het jaar 1740 toen immigranten uit China een standbeeld van Mazu meenamen in de hoop op een voorspoedige overtocht naar hun nieuw bestaan. Op de plek waar nu de tempel staat, kregen ze een teken van de goden en besloten ze een schrijn te bouwen. Rond 1790 ontving men voldoende donaties van de rijken om een tempel rondom de schrijn te bouwen. In de loop der jaren heeft men delen aangebouwd en is de tempel gerenoveerd vanwege aardbevingsschade. De tempel betreft maar één etage en lijkt van buiten dus niet heel groot, maar eenmaal binnen is het nog een best indrukwekkend en groot gebouw. Toen we buiten kwamen was er net een optocht gaande, de Mazu pelgrimstocht. Dit is de grootste religieuze activiteit in Taiwan. Het is een 9-daagse pelgrimstocht van zo'n 300 km waarbij alle grote Mazu tempels door het hele land worden aangedaan. Ook zijn er kleinere optochten door de stad die soms weer onderdeel uitmaken van de grote tocht. In ons geval dansten mensen in mooie kostuums voor de tempel en werd er muziek gespeeld. Het was erg mooi en leuk om te zien. Hadden we even mazzel mee!

1. RP ietswaard Bakkers:
    11 mei 2018
    Wat een indrukken zullen jullie op doen en wat een inspiratie, wel fijn om dit in een blog te plaatsen zodat we het kunnen volgen 👍🤔
  2. Cockie Van der Slot:
    11 mei 2018
    Leuk mannen dit blog. Leest lekker weg. Wat een ervaringen zeg.