Taichung - week 5 - Taipei en hotpot

21 mei 2018 - Taichung, Taiwan

Deze week begonnen we rustig aan, in de middag zijn we naar het lab gegaan en hebben we wat aan het project gewerkt en de laatste voorbereidingen getroffen voor de volgende dag. Tegen etenstijd zijn we met Elain naar een vegetarisch Thais restaurant gegaan. Lekker
Op dinsdag hadden we een afspraak in Taipei met Erica Tian van het Netherlands Trade Investment Office (NTIO). In de ochtend zijn we met de hogesnelheidstrein naar Taipei gegaan om vervolgens op de metro over te stappen naar onze bestemming. Na een keer te vroeg zijn uitgestapt en een metro de verkeerde kant op hebben genomen, kwamen we nog net op tijd aan in het Financial Center waar het kantoor van het NTIO is gevestigd. Het NTIO is een soort 'matchmaker' die samenwerkingsverbanden legt tussen Nederlandse en Taiwanese bedrijven en instanties op het gebied van handel, wetenschap, technologie en agricultuur. Zij zullen ook het Holland paviljoen realiseren die straks op de Taichung Flora Expo komt te staan. Bij aankomt hebben wij als eerst een presentatie gegeven over onze opleiding en de opdracht waar wij momenteel mee bezig zijn. Daarna gaf Erica een presentatie over het de Flora Expo in Taichung en specifiek het Holland paviljoen. Dit paviljoen wil men realiseren met 100% circulaire materialen. Het was interessant om te horen hoe ver men in Taiwan is wat betreft circulair denken en wat de plannen zijn voor het paviljoen. Na ons bezoek aan het NTIO hebben we nog een kort rondje gelopen door Taipei voordat we weer met het OV terug naar Taichung gingen.
Verder hebben we deze week naast een gesprek met Bert gewoon verder gewerkt aan het zoeken en analyseren van informatie over Taichung en de Flora expositie.
Een ander hoogtepuntje was de afsluiting van de werkweek op de vrijdagavond. We zijn die avond samen met Elain, Molly en Larry naar een hotpot restaurant geweest. Hotpot is een concept wat vooral bekend is in Japan en Taiwan. Je zit aan een grote tafel vol met eten en ieder heeft z'n eigen stoofpotje op een gaspit. Je kiest zelf de smaak van je bouillon en je vlees of vis. Ieder krijgt een bord met groenten e.d., een kom met noodles (of rijst) en daarnaast dus een bord met vis of vlees kaar keuze. Vervolgens stop je alles wat je maar lekker vind in je hotpot om het te garen. Een ontzettend lekker en gezellig concept. Na onze buik vol te hebben gegeten zijn we nog even naar de supermarkt Carrefour geweest voor wat kleine boodschappen. De Carrefour hier in Taiwan is een behoorlijk grote supermarkt dat ook veel internationale producten verkoopt. Handig als je op zoek bent naar specifieke of exclusieve producten!