Taiwan - Why we are here

3 mei 2018 - Taichung, Taiwan

Voor degenen die nog niet helemaal op de hoogte zijn: we verblijven voor 10 weken op het campus van de National Chung Hsing Univesity (NCHU) in Taichung. Taichung is qua inwonersaantal de tweede stad van Taiwan (naar schatting 2,8 miljoen inwoners in 2018) en ligt centraal aan de westkust van het land. In de 10 weken gaan we voor onze buitenlandstage onderzoek doen in samenwerking met de gemeente Almere (en in het belang van de Floriade 2022). We gaan met name kijken naar de verschillen die er zijn tussen Almere en Taichung op het gebied van klimaatadaptatie. Hoe gaan ze in Taichung om met bijv. waterberging in de stad? Wie is hier verantwoordelijk voor? En hoe wordt dat geregeld? Door deze vragen te beantwoorden proberen we erachter te komen hoe zaken worden georganiseerd in Taichung en hoe de steden van elkaar kunnen leren. Wereldwijd staan we vaak voor dezelfde uitdagingen maar vanwege culturele, organisatorische en fysieke verschillen zullen de oplossingen per land anders zijn.

Nu vraag je je misschien af, waarom van alle mogelijke plaatsen Taichung? Ten eerste zijn we hier terecht gekomen omdat de Aeres Hogeschool een samenwerkingsverband heeft gesloten met de NCHU. Wij zijn hier als uitwisselingsstudenten naartoe gekomen en zullen ook proberen een contactenbestand aan te leggen en een boekje te maken met handige informatie voor toekomstige studenten.
De tweede reden dat we in Taichung zijn is dat de gemeente Almere een soort stedenband heeft met de stad. Beide steden hebben namelijk een grote internationale expositie te organiseren op het gebied van groen/duurzaamheid. Voor Almere is dit natuurlijk de Floriade in 2022 en voor Taichung is dit de World Flora Expo die in november dit jaar zal plaatsvinden. De Floriade krijgt ook een plek op de World Flora Expo waar zij bezoekers kan informeren en inspireren. Ook hierbij mogen wij waarschijnlijk meedenken. Welke boodschap wil de Floriade hier achterlaten?

Wil je meer details weten over onze opdracht? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!